På gång

All verksamhet ligger tillsvidare nere p.g.a. Coronapandemin.

UPPROP! (pdf)
Berättelser från bygden

Vi i Mörrums Hembygdsförening skulle vara tacksamma om Du vill dela med Dig av minnen från Mörrum och byarna runtomkring genom att skriva ner Din berättelse.

Vi tar gärna emot alla sorters berättelser; skolminnen, minnen från arbetslivet, ett starkt idrottsminne, minnen om glädje och sorg. Händelser som utspelats för längesedan eller just häromdagen. Fotografier väcker alltid minnen. Varför inte använda bilden som inspiration till en historia! Allt som speglar livet i bygden är intressant, tycker vi!
Framöver vill föreningen gärna publicera inkomna berättelser på något sätt. Inlämnat material arkiveras digitalt tillsammans med namn och adressuppgifter. Vi tar emot Din berättelse digitalt men lika gärna ett skrivet papper direkt i handen! Ditt språk och Ditt uttryckssätt är bra som det är.
Så har Du något på hjärtat! Tveka inte, hör av dig till Roy eller Gunnar!

”För talat glöms, men skrivet göms.”
Ur ”Bombi Bitt och Nick Carter” av Fritiof Nilsson Piraten

För mer info, ring eller mejla:

Roy Johansson, 0708-120 827 royjohansson940(at)hotmail.com
Gunnar Jeppsson, 0454-51643 iruan(at)telia.com

Välkommen med din berättelse!

Upprop! (pdf)

Småföretagen som försvann!
På 1940-talet och några decennier framåt i tiden fanns det ett stort antal affärer, hantverkare och små företag i Mörrums kommun. De flesta är borta och Mörrums Hembygdsförening vill försöka dokumentera dem medan det ännu finns kvar människor som kommer ihåg. Minns ni Fritz Johanssons bilverkstad, Gustafstorps träförädling, Bröderna Mattssons laxhandel, Otto Jeppssons affär, Allan Svenssons byggfirma, Bäckströms åkeri och många, många fler?

Om ni har gamla fakturor, räkningar, reklamföremål eller annat med anknytning till företag eller verksamheter i Mörrum och ”gamla” Mörrums kommun så vill vi gärna låna det för att fotografera eller kopiera. Vill ni skänka bort det tar vi gärna emot.
Tanken är att vi efter hand skall bygga upp en liten utställning på Stålagården.

Ta kontakt med Gunnar Jeppsson, tel. 51 643 eller Leif Gustafsson, tel. 54 340 om du har något som kan vara intressant. Vi finns oftast på plats på Stålagården när det är någon aktivitet där.

Studiecirklar

Det finns intresse för studiecirkel med arbetsnamnet ”Mörrum under 1950- och 1960-talet”.
Här saknar vi cirkelledare.
Om du är intresserad av att hålla ihop en sådan cirkel så hör av dig till Lennart eller Leif.
Vi hjälper till med att ta fram studiematerial.

Senast uppdaterad Torsdag, April 9, 2020 10:26